Isnin, 2 Februari 2009

Pilihanraya Di Perak: Pakatan Rakyat Makin Kukuh

Suasana tegang semakin dirasai apabila meneliti perkembangan politik di Perak, Dato Seri Menteri Besar telah berjumpa pihak istana memaklumkan perkembangan politik semasa. Ada juga berita mengatakan Mantan Menteri Besar Dato Tajol Rosli juga beriya-iya ingin memasuki istana. Tidak diketahui atas kapasiti apakah yang melayakkan beliau berjumpa dengan sultan, sedangkan umum mengetahui beliau bukan lagi Ketua Perhubungan UMNO Negeri, apakah beliau tidak menyedari beliau kini setaraf dengan adun-adun yang lain, atau mungkin beliau masih mamai dengan projek 31 Ogos yang tidak kesampaian.

.

Meneliti perkembangan politik Perak ternyata ianya bukan lagi satu sandiwara, bermula daripada kemasukan Adun Bota, disusuli dengan kehilangan dua Adun PKR iaitu Adun Behrang, Jamaluddin Mat Radzi dan Adun Changkat Jering, Osman Jailu, dalam usaha mencari jawapan misteri kehilangan Adun tersebut,masyarakat sekali lagi dikejutkan dengan kenyataan Speaker Dewan Undangan Negeri Perak, V Sivakumar yang memberitahu telah menerima surat peletakkan daripada kedua Adun terbabit.

Peletakkan jawatan ini menandakan satu pilihanraya kecil akan berlaku di kedua kawasan ini. Pada awal agak teruja apabila mendengar keputusan ini, dalam keadaan kelam kabut UMNO cuba menangguk di air keruh, membawa kedua Adun ini ke dalam UMNO, tetiba mereka telah mengambil langkah bijak menyerahkan kembali jawatan kepada rakyat, namun apabila penafian telah dibuat oleh kedua Adun terbabit, terasa politik Perak sudah membahang ke peringkat yang amat serius.

Perak bukannya Kelantan, walaupun Kerajaan PAS Kelantan pernah memerintah dengan kelebihan satu kerusi, tetapi Kerajaan PAS Kelantan mampu bertahan sehingga pilihanraya umum ke13. Keadaan ini disebabkan di Kelantan tiada pembentukkan kerajaan campuran, ditambah lagi, Tuan guru Dato Nik Aziz telah meletakkan satu asas yang kukuh dalam diri wakil rakyat PAS. Umno pernah menawarkan jutaan ringgit kepada salah seorang wakil rakyat PAS agar melompat parti bagi membolehkan UMNO membentuk kerajaan di Kelantan pada masa itu.

Asas agama dan taqwa yang ditanamkan selama 18 tahun pemerintahan Tuan Guru menyebabkan duit bukanlah segala-galanya.Ternyata UMNO telah gagal menawan Kelantan menerusi jual beli wakil rakyat dan insya allah UMNO tidak akan dapat mengambil Kelantan sampai bila-bila selagi teras yang telah dibina oleh Tuan Guru Menteri Besar masih berfungsi. Berbanding dengan Negeri Perak, politik di sana belum teruji sepenuhnya, semua wakil rakyat adalah muka-muka baru, mereka mungkin masih tidak mempercayai bahawa sekarang sudah bergelar YB dan telah menjadi kerajaan di Perak.

Ketahanan dan keutuhan peribadi wakil rakyat PR belum teruji dan apabila teruji mereka tertewas, kehilangan dan penafian daripada dua Adun PKR mencerminkan ketewasan akal dan minda wakil rakyat berkenaan dan tidak mustahil ramai lagi yang akan tewas dek ugutan ataupun habuan yang dijanjikan.


Sepertimana artikel sebelum ini, secara peribadi saya beranggapan sewajarnya DUN Perak dibubarkan bagi membolehkan rakyat negeri Perak membuat keputusan. Dalam keadaan UMNO bergelumang dengan kemelut menghadapi pemilihan Mac ini dan mungkin juga akan berlaku perebutan untuk menjadi calun sekiranya berlaku pilihanraya, UMNO akan menjadi sebuah parti yang terus bergolak dan berpecah. Ternyata pada ketika itu UMNO bukan lagi parti yang seharusnya digeruni bagi menghadapi pilihanraya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan