Ahad, 11 Januari 2009

Manafaatkan Alam Siber

Tanpa kita menyedari, dunia sudah terlalu banyak berubah, seiring dengan peningkatan usianya, dunia makin matang, kematangan usia dunia menyebabkan kebanyakkan penghuninya semakin maju dan sentiasa mencuba sesuatu yang baru, manakala bagi yang selesa dengan apa yang ada, tanpa disedari lama kelamaan akan ketinggalan jauh dibelakang.

Kepesatan dan kemajuan alam siber adalah satu contoh kemajuan yang dicapai oleh dunia pada masa ini. Alam siber yang dahulunya agak asing bagi masyarakat dunia ketiga, kini menjadi satu medan untuk berinteraksi sesama sendiri, melangkau batas sempadan dan telah menjadi medan perniagaan secara pesat dan aktif.

Landskap politik Malaysia juga telah mengalami perubahan hasil daripada tulisan-tulisan para blogger yang menjadikan alam siber sebagai medan menyampaikan maklumat alternatif dalam memberikan kesedaran kepada rakyat tentang kepentingan mereka yang semakin terhakis akibat daripada beberapa tindakan di pihak kerajaan. Hasil ‘buahtangan’ penulis-penulis blog menyebabkan kali pertama didalam sejarah pilihanraya, kerajaan Barisan Nasional telah kehilangan majority 2/3 selepas pilihanraya umum ke 12 baru-baru ini.

Institusi perbankan telah menjadikan dunia siber sebagai caragaya bagi meningkatkan kualiti perkhidmatan masing-masing, tidak menghairankan kini apabila semua urusan pembayaran bil ulitiliti dan juga pemindahan wang ke akaun ketiga boleh dilakukan dimana sahaja dan bila-bila masa tanpa perlu memijakkan kaki ke bank-bank sebagaimana waktu dahulu.


Kecanggihan dunia siber jika diterokai, kita akan dapati terlalu banyak manafaat dan kelebihannya. Disinilah akan bermulanya satu kehidupan baru sekiranya kita ingin mengubah caragaya kehidupan kita. Pelbagai produk telah diiklankan melalui perkhidmatan tanpa sempadan ini. Produk bagi menambahkan pendapatan melalui bermacam-macam jenama cukup laris dipaparkan. Saya adalah salah seorang yang terpikat hati dengan salah satu produk yang diiklankan. Mungkin akibat daripada desakan hidup saya terpaksa mempercayai seterusnya mencuba. Setelah beberapa minggu menyertai kawan-kawan didunia siber, saya bukan sahaja mampu mengatasi bebanan hutang, malah lebih dari itu. Bagaikan satu mimpi, daripada seorang yang hampir bangkrap, rumahtangga pula bagai retak menunggu belah, tiba-tiba saya diberi kekuatan hidup oleh tuhan apabila usaha saya melalui medan ini menampakkan hasil.

Saya bersyukur kepada tuhan, paparan ini hanyalah sekadar ingin mengingatkan kepada pembaca supaya jangan mudah berputus asa jika ditimpa sesuatu musibah, kita seharusnya meneliti setiap langkah yang diatur, mungkin ada cacat celanya sehingga menyebabkan kita rebah dan jatuh tersungkur, manusia yang bijak akan sentiasa merebut peluang dan menggunakan setiap kegagalan bagi menempa semula kejayaan. Ingatlah Yang Bulat Tidak Akan Datang Bergolek Dan Yang Pipih Tidak Akan Datang Melayang. Fikir-fikirkan lah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan