Khamis, 15 Januari 2009

P.036:Milik SiapaKah Kerusi Ini?

Esok 17 Januari 2009 adalah tarikh keramat bagi penduduk Parlimen Kuala Terengganu kerana sekali lagi diberi peluang bagi memilih wakil rakyat mereka setelah wakil rakyat yang terdahulu dijemput menemui ilahi secara tiba-tiba. Penyertaan calon bebas dalam pilihanraya kali ini dapatlah disimpulkan melukut ditepi gantang, ianya tidak memberi apa-apa kesan terhadap proses pengiraan undi nanti, saya tidak rasa, undi yang akan diperolehi oleh Asharuddin Mohamad, calon bebas yang memakai lambang buku akan melebihi undi yang pernah diperolehi oleh Nenek Maimun, calon bebas didalam parlimen yang sama semasa pilihanraya umum tempohari.

Pertempuran sebenarnya di medan demokrasi diatas padang parlimen Kuala Terengganu adalah diantara dua musuh tradisi pantai timur iaitu parti PAS dan UMNO atau pun Barisan Nasional. Pertandingan kali ini menyaksikan wakil PAS iaitu Abdul Wahid Endut diberi peluang untuk berhadapan dengan calon UMNO Wan Farid bin Wan Salleh. Pada perkiraan saya pengundi Kuala Terengganu kebanyakkan dari mereka tidak berparti. Boleh dikatakan mereka dari golongan berada diatas pagar. UMNO tidak boleh berlapik dada mengatakan Kuala Terengganu adalah kubu kuat mereka, begitu juga dengan PAS, Pengundi Kuala Terengganu terdiri dari mereka yang terpelajar dan sentiasa menilai perkembangan pilihanraya, isu-isu yang diutarakan oleh kedua parti dianalisa dan akan diterjemahkan melalui kertas undi. Itulah pengundi di P36, justeru itu bukanlah sesuatu yang menghairankan apabila kerusi parlimen Kuala Terengganu pernah diwakili oleh 4 parti yang berbeza iaitu, PAS, Semangat 46 , Barisan Nasionaldan juga suatu ketika dulu pernah diwakili oleh Dato’Onn dari Partai Negara.

Amat mengejutkan sepanjang kempen pilihanraya kecil, dapat dilihat perubahan sikap pengundi cina terhadap PAS, penerimaan mereka terhadap parti yang dianggap radikal Islam agak ketara, boleh dilihat sepanjang kempen pilihanraya, pengundi cina yang terdiri daripada golongan muda membawa bendera PAS, mereka juga sudah menjadi sebahagian daripada ribuan pendengar ditempat-tempat ceramah PAS dan Pakatan Rakyat.senario yang tidak pernah berlaku dan tidak pernah terbayang di minda akan berlaku, Barisan Nasional seharusnya melihat perubahan ini dari sudut lebih serius, mereka tidak boleh memandang enteng perkara ini, 60% undi cina sudah berada dalam tangan PAS berbanding dahulu hanya 35%. Jika keadaan ini berterusan sehingga hari pengundian esok, PAS akan memenangi kerusi Parlimen Kuala Terengganu kerana selama ini pengundi cinalah yang selalu menyelamatkan BN.

Pada pengamatan saya sepanjang berada di Kuala Terengganu, terlalu sukar untuk Barisan Nasional mempertahankan kerusi Parlimen Kuala Terengganu, walaupun pelbagai taktik dan strategi telah dilakukan oleh pihak UMNO namun keperatusan untuk berjaya amat tipis. Barisan Nasional memerlukan pendekatan baru untuk memujuk rakyat agar terus bersama mereka, budaya rasuah politik setiap kali berlangsung pilihanraya tidak banyak membantu, hanya sekadar menghabiskan wang rakyat dan memenuhkan poket kroni-kroni. Barisan Nasional sebenarnya tidak lagi menjadi parti mesra rakyat, tempat mereka telah diambil oleh Pakatan Rakyat. Najib Razak sepatutnya menyedari perkara ini, banyak janji yang ditabur semasa pilihanraya kecil Permatang Pauh belum ditunaikan, kini menabur janji pula di Kuala Terengganu.

Kepada pengundi-pengundi Parlimen Kuala Terengganu, kini masa sudah tiba untuk anda membuat pemilihan, pilihan sebenarnya di tangan anda, sebagaimana pengundi Permatang Pauh membuat pilihan untuk terus mara bersama Pakatan Rakyat, anda juga berhak membuat pilihan yang sama kerana ditangan anda bakal merubah landskap politik negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan