Ahad, 8 Februari 2009

PENUBUHAN KERAJAAN HARAM TITIK MULA KEJATUHAN UMNO DI PERAK

Akhirnya apa yang tersirat telah tersurat, ketentuan ilahi terhadap politik Negeri Perak terlaksana sudah. Kerajaan Pakatan Rakyat yang bermenteri besarkan Dato’ Seri Mohd Nizar Jamaluddin akhirnya ditumbangkan dalam satu konspirasi jahat yang melibatkan banyak pihak termasuk golongan istana. Agak malang kejatuhan kerajaan Pakatan Rakyat sebelum sempat meraikan ulangtahun pertama pemerintahan yang hanya berbaki sebulan saja lagi. Didalam menghadapi kemelut ini, ketabahan, kecekalan dan kesabaran jelas kelihatan dari riak wajah Mohd Nizar, menampakkan beliau mempunyai ciri-ciri seorang pemimpin yang beriman dan zuhud.

Apa yang telah terjadi di Perak akan tetap dikenang sebagai satu sejarah hitam hancurnya nilai-nilai demokrasi di dalam sebuah negara yang mengamalkan sistem demokrasi kononnya. Agak malang di dalam peristiwa ini, insitusi beraja turut dilibatkan didalam menjayakan rancangan jahat golongan yang cukup sinonim dengan rasuah. Mungkin mereka berbangga diatas kejayaan meruntuhkan kerajaan Pakatan Rakyat, namun mereka seharus menyedari kejayaan ini hanyalah berbentuk sementara kerana pada pilihanraya umum ke13 nanti, banyak sarjana politik dan pendapat awam mengatakan UMNO dan BN akan mengalami satu kejutan yang amat dahsyat berhubung dengan keputusan pilihanraya itu nanti. UMNO akan ditolak secara total oleh kebanyakkan rakyat Malaysia di seluruh negara.


Sejarah telah membuktikan kerajaan yang telah terbina atas dasar yang salah, tidak akan kekal lama memerintah. Kerajaan BN Perak dibawah kepimpinan Dato’ Dr Zambry Abdul Kader hanya menunggu masa untuk ditalkinkan. Kerajaan beliau bukan sahaja ‘haram’ pada pandangan mata rakyat Perak tetapi mempunyai ahli-ahli yang tidak amanah, tidak bertanggungjawab dan kaki rasuah. Hendak tak hendak, mahu tidak mahu, mereka perlu mengakui, Kerajaan BN Perak yang ada kini adalah sumbangan besar daripada dua Adun PKR yang mempunyai selera seks yang tinggi, juga Adun Bota yang telah melompat dan tidak sampai 10 hari melompat lagi, Adun Bota ini cukup istimewa kerana mampu memecahkan rekod peribadi yang dibuat oleh Ibrahim Ali di dalam acara lompat melompat.

Didalam keadaan sekarang, ketenangan berfikir dan kematangan bertindak amat diperlukan, melihat kepada perkembangan di Perak dan juga di laman blog, sebenarnya kita telah memberi lebih ruang kepada musuh untuk bertindak. Menggunakan bahasa kesat mencaci sultan Perak bukanlah jalan terbaik untuk meluahkan kemarahan. Adakala nya apabila kita terlalu emosional, banyak perkara yang dilakukan mengundang bahaya. Musuh sentiasa mencari ruang dan peluang, mereka bukan lagi mahu mencederakan tetapi lebih kepada ingin membunuh, semakin cepat kematian kita, semakin selamat kehidupan mereka, sekarang perang saikologi sedang dimainkan, ada ketika musuh memprovokasi dan kita melenting. ini politik, didalam poltik, ianya sentiasa kotor, siapa yang kuat baik dari sudut kuasa dan minda akan sentiasa didepan dan dianggap pemenang.

Kepada rakyat Perak, biarkanlah kerajaan ‘haram’ BN terus berkuasa buat seketika. Teguhkanlah pendirian kerana dalam tempoh tiga tahun lagi, mereka terpaksa berhadapan dengan rakyat melalui pilihanraya. Dikala itu, bukan UMNO yang berkuasa, tidak juga PAS dan PKR, jauh sekali DAP, sultan sendiri tidak mempunyai hak menentukan, rakyat marhein yang lebih berkuasa, berikanlah pengajaran yang berguna kepada parti UMNO dan BN, bahawa hakikatnya rakyat sudah benar-benar muak, jijik dan benci kepada parti yang mengamalkan prinsip matlamat menghalalkan cara. Berikanlah undi mutlak kepada Pakatan Rakyat demi menyedarkan sultan Perak bahawa tindakan baginda bersekongkol menjatuhkan kerajaan Dato’Seri Nizar Jamaluddin adalah satu kesilapan yang menyebabkan nama baginda akan tercatat didalam sejarah negara sebagai seorang raja yang telah menyebabkan negeri Perak mengalami krisis perlembagaan pada tahun 2009. Dan sejarah ini akan dikenang sampai bila-bila.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan